Assalamualaikum,
Hidayah secara bahasa bererti ar-Rasyaad (bimbingan) dan ad-Dalaalah (dalil/petunjuk).
Adapun secara syar’i, maka Imam Ibnul Qayyim membahagi hidayah yang dinisbahkan kepada Allah Ta’ala menjadi empat jenis:
1. Hidayah yang bersifat umum dan diberikan-Nya kepada semua makhluk, sebagaimana yang tersebut dalam firman-Nya:
{قَال َرَبُّنَا الَّذِي أَعْطَى كُلَّ شَيْءٍ خَلْقَهُ ثُمَّ هَدَى}
“Musa berkata: “Rabb kami
(Allah Ta’ala) ialah (Rabb) yang telah memberikan kepada setiap makhluk
bentuk kejadiannya, kemudian memberinya petunjuk” (QS Thaahaa: 50).
Inilah hidayah (petunjuk)
yang Allah Ta’ala berikan kepada semua makhluk dalam hal yang
berhubungan dengan kelangsungan dan kemaslahatan hidup mereka dalam
urusan-urusan dunia, seperti melakukan hal-hal yang bermanfaat dan
menjauhi hal-hal yang membinasakan untuk kelangsungan hidup di dunia.
2. Hidayah (yang berupa)
penjelasan dan keterangan tentang jalan yang baik dan jalan yang buruk,
serta jalan keselamatan dan jalan kebinasaan. Hidayah ini tidak bererti
melahirkan petunjuk Allah yang sempurna, kerana ini hanya merupakan
sebab atau syarat, tapi tidak semestinya melahirkan (hidayah Allah
Ta’ala yang sempurna). Inilah makna firman Allah:
{وَأَمَّا ثَمُودُ فَهَدَيْنَاهُمْ فَاسْتَحَبُّوا الْعَمَى عَلَى الْهُدَى}
“Adapun kaum Tsamud,
mereka telah Kami beri petunjuk, tetapi mereka lebih menyukai kebutaan
(kesesatan) daripada petunjuk” (QS Fushshilat: 17).
Ertinya: Kami jelaskan dan tunjukkan kepada mereka (jalan kebenaran) tapi mereka tidak mahu mengikuti petunjuk.
Hidayah inilah yang mampu
dilakukan oleh manusia, iaitu dengan berdakwah dan menyeru manusia ke
jalan Allah, serta menjelaskan kepada mereka jalan yang benar dan
memperingatkan jalan yang salah, akan tetapi hidayah yang sempurna
(iaitu taufik) hanya ada di sisi Allah Ta’ala, meskipun tentu sahaja
hidayah ini merupakan sebab besar untuk membuka hati manusia agar mahu
mengikuti petunjuk Allah Ta’ala dengan taufik-Nya.
Allah Ta’ala berfirman tentang Rasul-Nya:
{وَإِنَّكَ لَتَهْدِي إِلَى صِرَاطٍ مُسْتَقِيمٍ}
“Sesungguhnya engkau
(wahai Rasulullah Sallallahu’alaihi Wasallam) benar-benar memberi
petunjuk (penjelasan dan bimbingan) kepada jalan yang lurus” (QS
asy-Syuuraa: 52).
{فإن الله يُضِلُّ مَنْ يَشَاءُ وَيَهْدِي مَنْ يَشَاءُ فَلا تَذْهَبْ نَفْسُكَ عَلَيْهِمْ حَسَرَاتٍ}
“Sesungguhnya Allah
menyesatkan siapa yang dikehendaki-Nya dan memberi hidayah (taufik)
kepada siapa yang dikehendaki-Nya” (QS Faathir: 8).
{إِنْ تَحْرِصْ عَلَى هُدَاهُمْ فَإِنَّ اللَّهَ لا يَهْدِي مَنْ يُضِلُّ وَمَا لَهُمْ مِنْ نَاصِرِينَ}
“Jika engkau (wahai Muhammad Sallallahu’alaihi Wasallam) sangat mengharapkan agar mereka mendapat petunjuk, maka sesungguhnya Allah tidak akan memberi petunjuk kepada orang yang disesatkan-Nya dan mereka tidak mempunyai penolong” (QS an-Nahl: 37).
Juga firman-Nya:
{إِنَّكَ لا تَهْدِي مَنْ أَحْبَبْتَ وَلَكِنَّ اللَّهَ يَهْدِي مَنْ يَشَاءُ وَهُوَ أَعْلَمُ بِالْمُهْتَدِينَ}
Maka dalam ayat ini Allah
menafikan hidayah ini (taufik) dari Rasulullah Sallallahu’alaihi
Wasallam dan menetapkan bagi beliau Sallallahu’alaihi Wasallam hidayah
dakwah (bimbingan/ajakan kepada kebaikan) dan penjelasan dalam
firman-Nya:
{وَإِنَّكَ لَتَهْدِي إِلَى صِرَاطٍ مُسْتَقِيمٍ}
“Sesungguhnya engkau
(wahai Rasulullah Sallallahu’alaihi Wasallam) benar-benar memberi
petunjuk (penjelasan dan bimbingan) kepada jalan yang lurus” (QS
asy-Syuuraa: 52).
4. Puncak hidayah ini, iaitu hidayah kepada Syurga dan Neraka ketika penghuninya dibawa kepadanya.
Allah Ta’ala berfirman tentang ucapan penghuni Syurga:
{وَقَالُوا الْحَمْدُ
لِلَّهِ الَّذِي هَدَانَا لِهَذَا وَمَا كُنَّا لِنَهْتَدِيَ لَوْلا أَنْ
هَدَانَا اللَّهُ لَقَدْ جَاءَتْ رُسُلُ رَبِّنَا بِالْحَقِّ}
“Segala puji bagi Allah
yang telah memberi hidayah kami ke (Syurga) ini, dan kami tidak akan
mendapat hidayah (ke Syurga) kalau sekiranya Allah tidak menunjukkan
kami” (QS al-A’raaf: 43).
{احْشُرُوا الَّذِينَ ظَلَمُوا وَأَزْوَاجَهُمْ وَمَا كَانُوا يَعْبُدُونَ. مِنْ دُونِ اللهِ فَاهْدُوهُمْ إِلَى صِرَاطِ الْجَحِيمِ}
“Kumpulkanlah orang-orang
yang zalim beserta teman-teman yang bersama mereka dan apa yang dahulu
mereka sembah selain Allah, lalu tunjukkanlah kepada mereka jalan ke
Neraka” (QS ash-Shaaffaat: 22-23)".
1. Hidayah yang bersifat
mujmal (garis besar/global), yaitu hidayah kepada agama Islam dan iman,
yang ini dianugerahkan-Nya kepada setiap muslim.
Sumber Kfiqh
*****
SEMINAR KEAJAIBAN AL-QURAN 2.0
Bersama Dr. Abdul Basit Abdul Rahman bagi tajuk: Bagaimana al-Quran Boleh Menjadi Kitab Hidayah
10 Disember 2016
- Dewan Kuliah Utama, Akademi Pengajian Islam Universiti Malaya (UM)
- 8.00 pagi - 6.00 petang
- Dewan Kuliah Utama, Akademi Pengajian Islam Universiti Malaya (UM)
- 8.00 pagi - 6.00 petang
Terima kasih
No comments:
Post a Comment