Showing posts with label resipi. Show all posts
Showing posts with label resipi. Show all posts

Wednesday, November 16, 2016

Resepi Scones Paling Mudah

Assalamualaikum dan hai semua!

Bila jadi surirumah ni, dah tentu lah selalu duduk kat rumah je. Lepas tu, tambah pula musim sekarang ni setiap hari atau petang mesti nak hujan, dan tentu perut ni sentiasa rasa lapar. So, haritu saya dan Nourah sama-sama lah buat scones. Idea nak buat scones ni pun dapat bila Nourah buka buku Hello Kitty dia, ada resepi scones. Tengok bahan-bahan mudah dan semua ada kat rumah, so berprojek lah kita.

My Little Helper

Bila post kat Facebook, ada la a few yang comment rindu nak makan scones di Cameron Highland. Cuaca sejuk, scones dan strawberry jam serta hot tea... amboiiii.. sedap sungguh. Tapi ada yang kata mahal. Pelik pula sebab bahan dan cara nak buat bukan main senang lagi.

Secara jujurnya saya ni tak pernah pun merasa scones. Masa buat scones tu pun, main agak-agak je. Sebab tak pernah tengok orang buat scones depan mata. Kalau pernah tengok orang buat scones, masa pukul batter tu kita boleh lah nak agak dah cukup kembang ke, apa ke kan. Masa first time buat tu, tak berapa menjadi sangat. Waktu bakar, scones tak kembang naik... mungkin sebab masa masukkan butter, masih keras so dia berketul-ketul -- pukul tak rata lah kot.

 Disebabkan first trial tak berapa menjadi, dengan keazaman yang membara, saya pun buat scones sekali lagi. Kali ni siap tengok kat YouTube macam mana orang buat scones.
Dan alhamdulillah nampak cantik dari sebelum ni. Hihihi.


So, resepi paling mudah untuk membuat scones adalah:

Bahan yang diperlukan
  • 225g tepung naik sendiri (Self Raising Flour)
  • A pinch of salt
  • 55g butter
  • 25g gula kastor
  • 150ml susu segar

Cara membuat
  1. Panaskan oven dengan suhu 220C dan sediakan dulang pembakar yang telah disapu minyak atau butter.
  2. Gaulkan bersama tepung dan garam beserta butter, hingga sebatian berbentuk seperti serbuk roti (breadcrumbs).
  3. Masukkan gula dan susu sedikit demi sedikit dan gaul sehingga membentuk adunan doh yang lembut.
  4. Letakkan doh di atas permukaan yang ditabur tepung.
  5. Anda boleh guna roller untuk meratakan doh sehingga ketebalan lebih kurang 2cm. Kemudian, gunakan cetak (cutter) berbentuk bulat dan letakkan di atas dulang pembakar yang telah disapu minyak tadi.
  6. Sapu sedikit susu di atas scones tadi dan kemudian masukkan ke dalam oven untuk dibakar lebih kurang 12-15 minit atau sehingga scones kelihatan keperangan.
  7. Letakkan di atas rak untuk disejukkan.
Tu saja caranya. Mudah sangat kan? Nourah tak nak buat bentuk bulat... dia suka sangat bentuk bintang. Hehe.

Lepas ni, boleh la buat scones untuk minum petang di kala hujan. Sapukan dengan jem kegemaran dan hidang bersama teh panas. Yummy!~ :D

Tuesday, October 14, 2014

Breakfast Pancake Dan Foodgasmfest 2.0

Assalamualaikum,

Pagi Ahad haritu terasa nak makan pancake. Bila check semua bahan cukup, start la buat - from scratch. Kalau sebelum ni, beli tepung pancake instant brand Billsbury. Tapi sebab dulu pernah beli dan jadi membazir bila buat pancake cuma sekali. Tau - tau je dah expired. Maka, haruslah rajinkan diri untuk buat sendiri. Lagipun tak susah mana pun sebenarnya. Antara rajin dengan malas je. Haha... buat tak banyak sangat sebab dah plan nak pergi Foodgasm Fest di Taman Rimba Kiara, TTDI.

So, lebih kurang pukul 11 pagi baru kami bertolak dari rumah. Sampai je simpang nak masuk jalan ke Taman Rimba tu, dah start jammed. Terlalu banyak kereta dan terlalu ramai orang yang datang. Kawasan perumahan berdekatan pun dah sesak. Tepi jalan semua penuh kereta park. Fikirkan nanti nak makan, gigihkan juga la jalan jauh dari tempat parking. Hehehe...

Waktu kami sampai tu, cuaca agak redup. Mungkin disebabkan jerebu... tapi walaupun redup, agak panas juga lah kawasan tu sebab tak ada angin langsung. Berpeluh - peluh satu muka hari tu. Rasanya lagi banyak kalori terbakar dari terbina walaupun berada di kawasan syurga makanan. Hahaha... bagus sangat kan?

Kalau tak silap, lebih kurang 100 lebih vendor yang join Foodgasm Fest ni. So you can imagine betapa heavennya ada di Fest ini jika anda peminat makanan. Segala macam benda ada... makanan yang tak pernah terfikir pun ada. Kalau nak datang, memang kena datang dengan perut yang kosong dan at the same time tenaga yang banyak. Sebab kawasan yang besar dah banyak booth yang nak kena stop by.

Here are few pictures yang sempat saya snap.


Dr Ezani pun buka booth tau. Semua sedap - sedap... haih... tengah taip ni pun boleh terliur lagi. Haha.


Ini stage untuk band buat performance. Tapi sedihnya sebab stage ni dekat dengan surau. Kesian orang yang nak bersolat. T______T


Ini pula adalah Big Hug Burger yang bersaiz sebesar muka saya dan berharga RM15. Not bad, sedap ayam dia.

Kesimpulannya, overall memang best.alau tahun depan ada Foodgasm Fest 3.0, saya nak jadi orang paling awal datang so saya boleh rasa semua makanan yang dijual... Hahaha

Picture credited to @liyanaembok
Gambar ni saya pinjam dari instagram kawan saya, @liyanaembok. Hehehe.. kalau nak check out other awesome tempat makan, boleh juga follow hashtag #liyansEatOut.

Anyway, saya share resipi pancake. Lebih kurang je macam nak buat lempeng... ;)

Resipi Pancake

Bahan - bahan

2 cawan tepung serba guna
2 1/2 sudu teh baking powder
1/2 sudu teh garam
1 biji telur
1 1/2 cawan susu
2 sudu besar butter (dicairkan)

Cara - caranya
  1.  Ayakkan tepung dan baking powder. Kemudian masukkan sekali dengan garam.
  2.  Dalam bekas yang berasingan, pukul telur perlahan - lahan dan masukkan susu sedikit demi sedikit.
  3. Campurkan tepung, baking powder dan garam ke dalam adunan telur dan susu. Kemudian masukkan butter yang cair ke dalam adunan.
  4. Kacau atau pukul adunan sehingga tiada ketulan dan masak di atas non stick frying pan.
  5. Siap dan hidangkan bersama topping kegemaran - madu ke, mapple syrup ke, nutella ke.. ;)

Pancake saya tabur flax seed dan chia seed!

Wednesday, October 8, 2014

Cerita Aidiladha dan Resipi Carrot Cake

Assalamualaikum,

Siapa yang balik kampung aidiladha lepas? Dengar cerita, ramai yang sangkut dalam kesesakan trafik lebih kurang 9 jam lebih lamanya. Salah seorangnya, jiran saya lah. Padahal dari Negeri Sembilan ke Kuala Lumpur je. 9 jam tu dah sama macam pergi ke Dubai dah. Eh?.. :P

Kali ni, kami beraya di KL since adik beradik yang lain pun balik rumah ayah ibu di KL. Ini first time juga untuk suami saya sambut aidiladha di KL. Sebelum ni kami selalu balik Kluang, rumah mertua. Seperti tahun sebelum ni, kami sambut secara sederhana je. Tak ada buat persiapan kuih raya ataupun baju raya. Tapi pagi raya tu sempatlah juga saya buat kek carrot. So jadi kek raya lah kan?. Hehe... mengidam kononnya. :P

Malam raya lagi dah siap gosokkan baju melayu suami, baju kurung saya dan Nourah. Pagi raya tu saya bangun lebih awal dari biasa. Entah lah, excited nak raya macam budak - budak pula gayanya. Heh... tapi saya tunggu punya tunggu sampai 7.45 pagi Nourah tak bangun - bangun. Biasanya dia bangun awal. Sudahnya, suami sorang pergi solat raya. Saya pun apa lagi, budak kecik tengah tidur, terus lah buat projek kek raya. Siap semua, suami pun balik dari masjid, baru lah Nourah bangun tidur. Pheww!!~ Lepas tu, lebih kurang pukul 10 pagi, baru kami keluar ke masjid nak tengok orang sembelih lembu.


Suka betul budak - budak ni bila kat masjid sebab kawasan yang luas. Tapi bila things got out of our hands, which is budak - budak ni dah start buat bising (anak buah lagi tiga orang tu. Hehe...), kami terpaksa balik rumah.

Anyway, here's the carrot cake recipe.

RESIPI CARROT CAKE

Bahan - bahannya:
2 cawan tepung serba guna
2 sudu teh baking soda
2 sudu teh baking powder
1/2 sudu teh garam
1 sudu teh serbuk kayu manis
1/2 sudu teh serbuk buah pala
4 biji telur
1 1/4 cawan minyak
1 cawan gula putih
1 cawan gula perang
2 sudu teh esen vanilla
3 cawan lobak parut
1 cawan kacang (pecan/walnuts)*
1 cawan kismis *
1 sudu besar jus oren*                                                                               *optional



Cara - caranya:
  1. Panaskan oven dengan suhu 170 deg C
  2. Dalam satu mangkuk, campurkan bersama tepung, baking soda, baking powder, garam, serbuk kayu manis dan serbuk buah pala.
  3. Dalam mangkuk yang berlainan, pukul bersama telur, minyak, gula putih dan perang, dan vanilla lebih kurang seminit lebih atau bila campuran sudah sebati.
  4. Campurkan bahan kering (no 2) ke dalam bahan basah (no 3) dan kacau lebih kurang 2 minit atau sehingga sebati. Masukkan  jus limau dan kacau sikit lagi.
  5. Masukkan lobak dan kacau. Kemudian masukkan kacang dan kismis jika perlu.
  6. Tuang batter ke dalam loyang dan masak leih kurang 45 ke 50 minit. Periksa kek dengan cucuk menggunakan batang satay/pencungkil gigi untuk memastikan kek telah masak.
  7. Hiaskan kek dengan cream cheese sebagai topping. Cara - cara membuat cream cheese ialah cream cheese (8 ounces) dan butter (1/2 cawan) dipukul bersama sehingga kelihatan berkrim. Tambahkan gula (lebih kurang 1/2 cawan atau ikut kesukaan masing - masing) dan vanilla dan kacau sehingga sebati.
  8. Siap dan boleh hidang! :)

Oh ye, untuk tepung, saya gunakan tepung organic... which means tepung ni tidak dilunturkan seperti tepung lain. InsyaAllah lebih selamat untuk jangka masa yang panjang especially bila kita nak hidangkan untuk kanak - kanak.

Selamat mencuba!


Thursday, May 8, 2014

Resipi ESP Shaklee

Assalamualaikum,

Hari ni rasa macam nak berkongsi resepi yang boleh digabungkan dengan ESP. Mungkin ada yang buntu dan rasa jemu nak minum ESP dengan air masak sahaja. So, saya kongsi 20 jenis resipi yang boleh dibuat dengan ESP. ;)

Sumber: Google
Hehehe... search saja di google dan jumpa lah macam - macam resepi yang boleh dibuat dengan ESP. Setakat ni saya dah pernah minum ESP dengan air masak, ESP dengan horlicks, milo (dah selalu), air ribena, twister orange, oat campur ESP... eh, banyak juga saya dah pernah cuba. Hehe..

TAPI... yang paling penting ESP ni diminum dengan air suam atau sejuk sahaja. Jangan dicampur dengan air panas kerana ini akan mematikan nutrisi protein yang diperlukan.

Yang pasti ESP memang sedap. Kalau diminum dengan air susu atau susu coklat sejuk, rasanya seperti milkshake atau chocolate milkshake.

Siapa lagi yang nak cuba? Cuma RM150 dan tahan sehingga lebih kurang dua bulan.


Saya Pengedar Sah Shaklee
Nadhira ♥
013-7319472

Friday, April 25, 2014

Resipi: Brownie in a Mug

Assalamualaikum,

Hari ni rasa macam nak berkongsi satu resipi dessert yang ringkas. Dalam masa sepuluh minit dah boleh makan. Hehe.

Actually, kelmarin saya tengah baca timeline twitter, tiba - tiba muncul tweet resipi brownie in a mug ni. Disebabkan tengah 'mengidam' dan kebetulan bahan - bahan semua ada kat rumah, mesti lah laju je nak buat. Lagipun dah lama tak baking. Hehe

So, bahan - bahannya adalah:
1/4 cup gula
1/4 cup tepung serbaguna
2 tbsp serbuk koko
2 tbsp minyak zaitun/ minyak sayur
3 tbsp air (kalau campuran tak sekata, boleh tambah air sikit - sikit sambil kacau. Tapi jangan cair sangat. Agak - agak lah bancuhan tu. Hehe)

secubit garam
aiskrim vanilla (optional)


Cara - cara membuatnya:
1. Masukkan semua bahan kering (gula, tepung, serbuk koko, garam) ke dalam mug
2. Kemudian campurkan minyak dan air
3. Kacau sehingga sebati
4. Masukkan ke dalam microwave (saya set 450W dan 5 minit. Ini depends korang set macam mana)
5. Keluarkan (caution! It's hot) dan scoop kan aiskrim dalam mug


Voila! Enjoy your brownie in a mug! Memang sedap... brownie panas campur aiskrim vanilla sejuk. Heaven~~


Senang sangat kan? Saya balik kerja, sebelum ambil Nourah sempat buat dulu brownie ni. Hahaha :p