Wednesday, March 11, 2015

Masalah Haid Tidak Teratur

Assalamualaikum,

Secara jujurnya, saya merupakan salah seorang yang mengalami masalah period tidak teratur. Saya percaya, wanita yang mengalami masalah ini pasti akan rasa rendah diri dan sedikit kecewa bila mengalami masalah ini terutama sekali mereka yang telah berkahwin.

Jika waktu remaja atau sebelum berkahwin, boleh dikatakan saya gembira juga bila kitaran haid tak teratur ni. Saya tak anggap ianya sebagai satu masalah pun, malah saya happy sebab tak perlu mengalami period pain setiap bulan dan jika bernasib baik, saya dapat berpuasa penuh di bulan Ramadhan. Hehehe.



Tapi bila dah berumah tangga ni... baru lah nak belajar faham tubuh sendiri. Baru lah nak ambil tau kenapa kitaran haid tak teratur ni dikatakan satu masalah.

Kenapa penting sangat kitaran haid normal?

Wanita yang telah berkahwin, sudah semestinya tak sabar untuk menimang cahaya mata. Tapi, bila kitaran haid tak teratur, bagaimana pula kita nak merancang? Walaupun di farmasi luar sana ada menjual test strip untuk menentukan waktu subur, tapi berapa lama pula kita nak bergantung pada test strip. Dah la mahal... T_____T


So, akhirnya saya mencuba sendiri produk Shaklee. Saya ambil produk yang membantu kesuburan wanita iaitu Alfalfa dan GLA Complex.

Awalnya saya sendiri tak berapa yakin keberkesanannya sebab tak jadi apa-apa pun lepas makan. Ada yang kata, lepas makan Alfalfa terus keluar darah haid, whatsoever. Tambahan pula saya ni kejap makan, kejap tak. Tak konsisten langsung! Tapi bila fikir balik, macam mana lah nak berkesan kalau tak konsisten.


So, beberapa bulan lepas saya cuba konsisten makan Alafalfa dan GLA Complex. Without fail saya makan hari-hari. Alhamdulillah dah dua bulan period saya datang on time. Waktu bulan pertama datang period, ingat nak kongsi cerita ni tapi bukti belum kukuh lagi. Tapi bila dah bulan kedua period datang pada waktu yang sepatutnya datang, baru lah saya percaya ikhtiar saya berjaya. Semua pun dengan izin Allah.

Kita tunggu dan lihat pula update bulan depan. Siapa tahu, perut ini bakal berisi? Hiks~

*****

Dapatkan produk kesuburan Shaklee dari saya. Konsultasi adalah PERCUMA untuk semua pelanggan saya.

Shaklee Independent Distributor
Nadhira
0137319472

2 comments:

  1. tahniah! :)
    kalau amalkan pemakanan sembang dan dengan izin Allah, insyallah haid kita teratur

    ReplyDelete
    Replies
    1. ye, betul tu... tapi kalau masih lagi tidak teratur, lebih elok jika berjumpa doktor pakar. masalah sekarang, ramai wanita yang ada masalah cyst di rahim.

      Delete