Friday, November 25, 2016

Masalah Keputihan Ketika Hamil

Assalamualaikum dan hai semua!

Apa khabar? Sihat ke?

Hari ni saya nak berkongsi tentang masalah keputihan ketika hamil. Perkara ini bukan hanya wanita sahaja wajib tahu, lelaki (suami) pun perlu ambil tahu sebab masalah ini boleh mengganggu hubungan suami isteri.

Keputihan atau dipanggil sebagai leukorrhea -- adalah sejenis cecair yang keluar dari vagina. Ianya berwarna putih seperti susu dan sedikit berbau (kadangkala tak berbau). Biasanya kalau tak hamil, keputihan pun biasa berlaku terutama sebelum datang period. Tapi bila hamil, keputihan keluar banyak dari biasa. Keputihan yang berlebihan ini berlaku disebabkan penghasilan hormon estrogen yang tinggi ketika hamil.

Keputihan ini normal untuk setiap wanita tetapi akan menjadi masalah bila keputihan keluar terlalu banyak, berwarna hijau atau kekuningan, berbau, terasa gatal di sekitar vagina atau terasa sakit ketika membuang air kecil . Bila berlaku keadaan ini, anda dinasihatkan untuk berjumpa doktor kerana dikhuatiri ianya merupakan vaginal infection.

 Actually, masa awal-awal pregnancy hari tu pun saya sendiri mengalami masalah keputihan. Masa tu extra banyak sampai rasa tak selesa terutama bila nak solat terpaksa bersihkan betul-betul dan tukar panties. So saya inform dengan doktor di Klinik Kesihatan (KKIA) dan katanya it's normal selagi tak rasa gatal, tak berbau dan tak rasa sakit masa buang air kecil. So dia just nasihatkan untuk jaga kebersihan sekitar vagina.

Untuk memastikan vagina anda bersih, pastikan selepas membuang air, bersihkan betul-betul di kawasan vagina. Lap dari depan ke belakang. Pastikan dilap kering kerana keadaan lembab akan menyebabkan pembiakan fungus. Pilih panties dari material kain cotton. Elakkan memakai seluar ketat, material selain cotton, penggunaan scented pads dan sabun yang bukan feminine wash.

Kemudian waktu saya hamil 33 minggu baru ni, saya ke hospital Ampang dan bila doktor buat pemeriksaan, doktor kata saya mengalami keputihan yang banyak. Doktor kata keputihan tu disebabkan candida dan doktor prescribe untuk ambil ubat yang dimasukkan ke dalam vagina (macam dalam gambar di bawah). Bentuknya lebih kurang macam ubat demam yang cucuk punggung tu. Hehe.


Daripada apa yang saya pernah baca, candida ni tergolong dalam kumpulan yeast. So salah satu cara untuk kurangkan keputihan ni ialah dengan puasa gula, especially gula putih. So, sekarang ni memang cuba tahan nafsu daripada minum air manis dan makan benda yang bergula. Susah juga sebab saya suka makan donut!! hahaha. Nasib baik kat rumah, memang jarang guna gula. Gula pun beli jenis organic raw cane sugar. Alhamdulillah, memang nampak perbezaannya. Selain tu, saya ambil juga Garlic Shaklee sebab garlic bertindak sebagai antibiotik. Kalau sesiapa yang mengalami keputihan, memang saya akan suggest untuk ambil Garlic dan Alfalfa (kalau tak hamil).

Last but not least, kalau korang rasa mengalami keputihan yang teruk, atau rasa ada yang tak kena di sekitar vagina, segeralah berjumpa doktor. Sebab infection kat bahagian vagina ni ada risiko nya. Bimbang kalau positif Group B Strep (GBS) sebab GBS boleh menyebabkan bayi anda mengalami komplikasi jika tidak ambil langkah berjaga-jaga. Boleh google dan baca mengenai GBS for extra knowledge.

I guess, that's it for today.
Until then, see you in next entry. ;)

No comments:

Post a Comment