Monday, November 7, 2016

Ampang BIGGEST Jumble Sale

Assalamualaikum,

Ahad semalam saya sempat ke Ampang Biggest Jumble Sale. Actually I got to know this event setahun yang lepas... it's an annual event jual segala barang terpakai. Last year tak berkesempatan nak pergi pun. Dan semalam pula kebetulan saya ada kat rumah kakak ipar di Ampang, terus ajak suami pergi ABJS.


Event started at 9am... dan kami gerak ke sana dalam pukul 11am lebih. It was around 15 minutes drive (ambil kira tahap kesesakan lalu lintas di kawasan Ampang tu. Hehe). It was an exciting event but the only problem was, lokasi tak berapa sesuai. Untuk kawasan vendor semua ok, cuma kawasan nak cari parking agak susah. Sebab ABJS buat kat dewan orang ramai yang located in the middle kawasan perumahan. Tak ada specific parking spaces untuk pengunjung dan kitorang terpaksa parking tepi jalan saja. Jalan pula sempit, which is agak menganggu lalu lintas yang juga merupakan laluan bas awam.

Lepas beberapa kali pusing, jumpa satu spot parking. Gigih juga la encik suami mencari... sebab saya dah cakap, kalau tak ada parking, kita balik je. Hihi.

Dari jauh nampak banyak yang jual baju, especially baju perempuan. I guess it's normal sebab baju yang paling senang orang beli kan. Tapi barang-barang lain pun banyak... ada yang jual toys, kasut, bags, barangan elektrik dan sebagainya. Yang saya perasan, selain banyak baju, banyak juga barangan baby such as stroller, car seat, play pan.

Photo courtesy of Ampang BIGGEST Jumble Sale's Facebook page.
 

Dalam ni harga from RM2-RM6 for each toys.
 Teringat pula masa pergi carboot sale di UK dulu. Hampir sama tapi kat sana lagi ada pelbagai barang... mungkin disebabkan mereka kat sana ada hobi yang pelik-pelik, barang lagi murah dan apa yang dibeli adalah mengikut season. Bila habis satu season contoh winter, mereka akan jual barangan tersebut instead of simpan for another winter.

Selain booth jualan barangan terpakai, ada juga kawasan booth yang menjual makanan. Rambang mata tau tengok makanan semua sedap-sedap. Nasib la saya ni kena jaga makan. Kalau tak segala kek yang dijual dah beli. Hihihi.

Yummy! I bet siapa yang ada sweet tooth can't resist these desserts.

Itik panggang HALAL. Ni resepi Chinese Muslim.

Original Kebab dijual oleh Middle Eastern guys.

So, apa hasil tangkapan kami semalam?

Kitorang beli untuk Nourah dan baby saja. Patung Elmo RM10, dua toys untuk baby dan puzzle 3D RM12 dan satu educational toys RM7.

All this for RM29.

Toys ni kitorang belum discover lagi macam mana cara nak main. Harap-harap la berbaloi beli. Haha.
My review? It was such a great event. Sambil berjual beli, sambil mengeratkan silaturahim antara penduduk Ampang (tapi kitorang tak duduk kat Ampang la... hehe). Kita tengok kalau next year kitorang jadi pembeli lagi atau penjual pula? Rasa-rasa macam banyak benda nak let go kat rumah ni. :D


No comments:

Post a Comment