Thursday, March 7, 2013

Baju kurung dan tudung

Seperti  hari - hari biasa, waktu break pagi pukul 10 saya turun makan dengan kakak - kakak kat ofis. Biasanya waktu rehat 30 minit ni boleh dikatakan waktu untuk setiap orang meluahkan perasaan masing - masing. Tapi macam biasa, saya ni cuma diam dan dengar je lah. Unless kalau saya diajukan soalan atau ada apa2 yang saya rasa musykil, barulah saya bersuara. 

So, apa yang baju kurung dan tudung ni?

Ada seorang akak ni cerita, boss dia tiba - tiba tanya kenapa perempuan kena pakai baju kurung dan tudung. Pada pendapat dia, perempuan yang pakai baju kurung sebab nak cover badan yang dah berlapis - lapis, dah gemuk. Pakai tudung pula sebab saja nak ikut fashion (mungkin dia refer kepada hijabista-stylista whatever), tak pun sebab rambut dah berwarna.

Ok.

That moment I was like, jaw dropping juga lah. Akak tu sambung lagi, dia pun memang tak puas hati la sebab boss dia seorang lelaki melayu and obviously seorang yang beragama Islam.

Saya pun memang tak boleh terima bila someone cakap macam tu. Especially bila apa yang diperkatakan adalah suruhan dari Allah. Saya nak cerita lebih2 tentang hukum Allah ni, takdelah reti dan expert. Tapi semua orang sedia maklum bahawa menutup aurat tu wajib. Aaahhh.. sedih pula rasanya. Seorang yang kita anggap dia sebagai seorang imam, yang patut membimbing sanggup memperlekehkan orang yang berbaju kurung dan bertudung?

Sama2 lah kita doakan mereka2 yang begini akan dibuka pintu hati mereka. Kadang2, bukanlah salah dia sepenuhnya. Kita sebagai perempuan pun kalau dah tahu tata tertib pakaian menutup aurat tu macam mana, harap-harap dapat lah kita apply ilmu yang kita tau. Apa yang kita pakai melambangkan siapa diri kita. Jangan jadikan diri kita mangsa fashion. :)

2 comments:

  1. bos tu org melayu kita ke...terlampau modern sangat tu sampai mcm tu skali dia bicara

    ReplyDelete
  2. ha'ah.. boss tu org melayu juge.. tu yang rasa terkilan.. :(

    ReplyDelete