Monday, May 22, 2017

Masalah Rambut Gugur Lepas Bersalin

Assalamualaikum dan hai,

Nak tanya ni... siapa yang ada masalah sama macam ni?
Rambut gugur lepas bersalin. Biasanya lepas habis pantang lah.
Dan biasanya bila anak dah mula pandai menyembur-nyembur...
Selalu kan dengar mak-mak atau orang tua cakap, bila nampak baby menyembur je, mesti cakap, "Habislah rambut mak kau gugur..."
Haaa... this is what I've been going through right now.

Source: Google

Adui laa... rambut gugur macam tiada belas kasihan. Pantang pegang atau sentuh sikit, ada je yang gugur atau melekat di celah-celah jari.
Nourah dah bising juga bila setiap benda yang dia pegang kat dalam rumah ni mesti ada rambut. Hahaha... rimas kot!!
Nasib baik masa masak tak ada rambut yang masuk dalam lauk. Kalau ada, memang kena pakai serkup kepala la bila masak. Hehe.

Haritu geram juga. Lepas shampoo rambut, nak sikat. Tapi terasa ada gumpalan kusut kat rambut. Terus rasa fobia nak sikat. Takut kalau sikat gumpalan tu, nanti rambut semua tercabut. Sudahnya, saya ambil gunting terus potong pendek. Hahahaha...

Nak tau tak?
Rambut yang gugur adalah normal. Average around 50-100 helai rambut.
Tapi untuk wanita kalau dah terlalu banyak yang gugur, terutama lepas bersalin maknanya ada dua kemungkinan:
1. Perubahan hormon dalam badan
2. Kekurangan protein, iron dan zink

Lepas bersalin, obviously hormon akan berubah. Mengikut info di babycenter.com,  average rambut yang gugur adalah lebih kurang 500 helai rambut. Dan perkara ini adalah normal. It will be back to normal soon. Biasanya ambil masa lebih kurang enam ke 12 bulan lepas bersalin. Jangan terlalu stress dengan rambut gugur ni because it will become worst. Kalau rasa kurangkan shampoo dan sikat rambut dapat mengurangkan rambut yang gugur, then do it. Tapi jangan pula sampai tak jaga kebersihan kepala tau.

Lagi satu faktor keguguran rambut juga ialah kekurangan protein, iron dan zinc. Biasalah bila mengandung dan bersalin, ada saja nutrien dan vitamin yang makin berkurang. Untuk pengetahuan, setiap sel tubuh dan rambut kita adalah dari protein. Sebab itu lah pengambilan protein sangat penting. Kalau waktu mengandung ambil protein untuk pertumbuhan bayi... lepas bersalin pun boleh teruskan je. Banyak sel dalam badan yang perlu diperbaiki kan.

Ini adalah supplement yang saya consume sekarang ni.


ESP sebagai sumber protein yang baik sebab dari tumbuh-tumbuhan.
B-complex, terutama Biotin dan Pantothenic Acid (B5), membantu pertumbuhan rambut.
Vitalea pula mengandungi iron dan zinc yang mana kedua-dua ini menguatkan struktur rambut dari folikel. Seeloknya ambil sekali vitamin C kerana vitamin C membantu penyerapan iron.

Bila consume supplement yang baik, insyaAllah masalah rambut gugur dapat diatasi dan rambut yang baru tumbuh lebih sihat.

=========

Jika berminat untuk mencuba set ini, boleh hubungi saya terus.
Whatsapp 013-7319472 (Nadhira).
Your trusted Shaklee Independent Distributor.

No comments:

Post a Comment