Friday, June 13, 2014

Infused Water for Detoxification

Assalamualaikum,

Sebenarnya, saya nampak ramai yang berkongsi tentang infused water ni di laman Facebook. Tapi bila nak cari balik, tak jumpa pula. Terus saya ke blog kawan saya sebab dia dah pun buat satu entri berkenaan infused water ini. So, saya pun nak berkongsi juga di sini lah. :)



Why drink infused waters?

1. Green tea, mint, and lime - For fat burning, digestion, headaches, congestion and breath freshener.

2. Strawberry and kiwi - For cardiovascular health, immune system protection, blood sugar regulation, digestion.

3. Cucumber, lime, and lemon - For water weight management, bloating, appetite control, hydration, digestion

4. Lemon, lime, and orange - For digestion vitamin C, immune defense, heartburn, (Drink this one at room temperature)

Infused waters are good for detoxification energy and hydration. Put as much fruit in water as you like and let the water sit for at least 30 minutes before drinking.


Sebelum ni saya pernah buat air lemon. Sebiji lemon perah dalam botol air, masukkan beberapa hirisan lemon tu dan penuhkan air satu botol. Saya guna botol air 1L. Bila air habis, saya refill saja air tu. Kadang - kadang saya letak daun pudina juga. Sebab tu saya beli pokok daun pudina yang saya cerita dalam entri ini. Hehe. Apa yang saya rasa setiap kali lepas minum air lemon je, mesti sakit perut. Memang betul berkesan untuk detox ni. :P Padahal, asalnya saya buat air lemon ni sebab saya selsema teruk.

Dan baru - baru ini saya buat lagi infused water, versi sendiri. Apa yang ada kat rumah je. Saya campurkan epal hijau dan kiwi. Masuk dalam botol dan biarkan semalaman dalam peti sejuk. Esok minum, memang terasa segar. Tambah pula sekarang tengah musim panas kan.



Ok. Jangan lupa untuk lebihkan minum air sekarang ni untuk elakkan terkena heat stroke atau strok haba. Yang penting jangan bila dahaga baru nak minum. Minumlah secara kerap. ;)

2 comments:

  1. herm. boleh try neh.. cuma, err nak bikin kan tu malas sikit. hehe

    ReplyDelete
    Replies
    1. hahaha.. kalo salat satu buah tu dah ada, tinggal potong masuk dlm air je.. senang.. hihi..

      Delete